Czynniki   wpływające   na   dokładność   kalkulacji   mocy sztucznej  soczewki  wewnątrzgałkowej  oraz  przyczyny potencjalnych   błędów   refrakcji   pooperacyjnej

lek.   Katarzyna   Gałaj

lek.   Dagmara   Mrowicka

prof.   dr   hab.   n.   med.   Piotr   Jurowski

Uzyskanie pożądanej refrakcji po operacji usunięcia zaćmy z wszczepieniem sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej jest kluczowe i stanowi dopełnienie prawidłowego przeprowadzenia zabiegu operacyjnego. Postęp w technologii diagnostycznej oraz dostępność nowoczesnych soczewek wewnątrzgałkowych i formuł obliczeniowych, a także doświadczenie lekarzy kwalifikujących do zabiegu umożliwiają coraz dokładniejszą kalkulację wartości refrakcyjnej sztucznej soczewki zaplanowanej do wszczepienia.

Istnieje wiele czynników przed- i śródoperacyjnych istotnie wpływających na wystąpienie resztkowych wad refrakcji i obniżenie pooperacyjnej ostrości wzroku. W artykule przedstawiono najistotniejsze czynniki diagnostyczne i kliniczne rzutujące na precyzję pomiarów oraz określono możliwe przyczyny uzyskania nieprawidłowych wyników. Wyróżniono nieprawidłowości wynikające z błędnego pomiaru biometrycznego, określenia centralnej mocy rogówki, wyznaczenia efektywnego położenia soczewki oraz wpływ stałej A soczewki i zmiany miejsca fiksacji implantu. Dodatkowo omówiono dwie szczególne sytuacje kliniczne − przebyte w przeszłości: zabiegi rogówkowej chirurgii refrakcyjnej oraz operacje witreoretinalne z zastosowaniem tamponady komory ciała szklistego olejem silikonowym. Obie utrudniają obliczenie prawidłowej mocy sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej ze względu na zaburzenia w odczytach parametrów biometrycznych, co w konsekwencji prowadzi do błędów refrakcji pooperacyjnej.

Celem pracy jest zaprezentowanie istotności każdego elementu składowego formuł obliczeniowych i ich wpływu na planowaną refrakcję pooperacyjną. Uniknięcie prostych błędów podczas kalkulacji sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej pozwala na osiągnięcie  najlepszych  możliwych  wyników  operacji.

Słowa kluczowe: Refrakcja    pooperacyjna,    biometria,    soczewka wewnątrzgałkowa,    zaćma,    keratometria, długość osiowa,    efektywne    położenie soczewki,    stała    A